klik

Wednesday, August 18, 2010

Contoh Pendahuluan, Objektif Kajian dan Kawasan Kajian

PENDAHULUAN

Kajian kerja kursus ini perlu dilakukan kerana ia mempunyai 25 peratus markah Peperiksaan Akhir Tahun 2010. Kami semua telah diberikan tajuk iaitu Migrasi Dalaman Penduduk. Oleh itu, kami semua telah diarahkan oleh guru untuk membuat kajian ini di kampung sendiri memandangkan ia amat bersesuai dengan tajuk yang diberikan. Di kampung Kemubu, sememangnya terdapat migrasi yang berlaku di kampung ini disebabkan perkembangan sektor pekerjaan di kawasan sekitarnya.
Masa yang diberikan untuk menjalankan kerja kursus ini ialah bermula pertengahan bulan Ogos sehingga bulan Oktober iaitu kira-kira 2 bulan. Setiap pelajar perlu menulis satu laporan yang lengkap tentang kajian yang telah dijalankan.
Saya berharap agar kajian dan laporan ini akan mendatangkan manfaat dan faedah khususnya kepada saya dan amnya kepada masyarakat di kawasan tempat tinggal saya.

OBJEKTIF KAJIAN

Berikut adalah objektif-objektif kajian yang telah saya jalankan
1) Mendefinisikan Konsep migrasi penduduk dengan tepat dan jelas
2) Menyatakan Pola migrasi penduduk di kg Kemubu
3) Menyatakan Faktor yang mempengaruhi migrasi dalaman penduduk di kampung Kemubu.
4) Menyatakan Kesan migrasi dalaman penduduk di kampung Kemubu.
5) Mencadangkan Langkah untuk mengatasi kesan migrasi yang berlaku di kampung Kemubu.
6) Penerapan nilai dan unsur patriotisme terhadap penduduk di Kg. Kemubu mengenai kepentingan migrasi.

KAWASAN KAJIAN

Kajian ini telah dijalankan di Kampung Kemubu Kuala Langat, selangor. Lokasi kawasan kajian ini terletak kira-kira 20 kilometer dari Bandar Banting dan kira-kira 5 km dari pekan Telok Panglima Garang. Biasanya tambang bas yang dikenakan untuk pengangkutan bas ke sekolah ialah RM 1.00 untuk perjalanan pergi dan balik yang mengambil masa 15 minit untuk sampai ke sekolah. Kawasan kampung saya mempunyai sebuah sekolah rendah iaitu SK Sri Tanjong 2 yang mempunyai pelajar seramai 1200 orang. Kampung saya juga mudah untuk dikunjungi kerana mempunyai sistem perhubungan dan pengangkutan yang sempurna.
Kampung Kemubu mempunyai tanah subur ( tanah pamah ) yang rata dan ini menggalakkan sebahagian besar penduduk terlibat dalam aktiviti pertanian. Kampung ini telah wujud sekitar tahun 1900 an yang lalu dan kini telah mempunyai kira-kira 11200 orang penduduk yang kebanyakannya terdiri daripada kaum Melayu diikuti dengan kaum Cina dan India. Pekerjaan utama penduduk ialah dalam sektor pertanian iaitu menanam padi dan sesetengahnya terlibat dengan sektor perkilangan, perniagaan dan profesional seperti menjadi guru dan pekerja swasta.

PETA KAJIAN
1) Lukis Peta Daerah Kuala Langat
2) Peta Pekan Telok Panglima Garang
i) Tajuk dan Bingkai
ii) Arah mata angin dan petunjuk
3) Peta Kg. Kemubu
( pelajar diminta melukis peta kawasan kajian tempat mereka membuat kajian tersebut ) = kena lukis sendiri dan lengkapkan dengan
iii) Tajuk dan Bingkai
iv) Arah mata angin dan petunjuk
v) Simbol Piawai
vi) Kekemasan dan kesempurnaan peta
( peta perlu kemas dan cantik )
- Perlu diwarnakan mengikut kesesuaian

3 comments:

  1. kawasan kajian ini klau ltk gambar bleh ke???

    ReplyDelete
  2. KaLau kawasan kajian, mmg ken ltak ciri fizikal n budaya erk

    ReplyDelete
  3. maklumat yang padat dan dapat dijadikan contoh

    ReplyDelete